Muzej Gallerion
Novigrad Istra
Lucijan Diminić, ekonomist, pisac

Lucijan Diminić

Lucijan Diminić rođen 1. veljače 1932. godine u Svetom Lovreču - Labin u pomorskoj obitelji. Osnovnu školu završio sam u Svetom Lovreču - Labin.

Dva razreda talijanske gimnazije završio sam u Rijeci, jedan razred tokom rata, a drugi nakon rata.

Sa petnaest godina počeo sam ploviti na našim labinskim (iz Sv.Lovreča) malim brodovima - trabakulima nosivosti 150 do 250 tona. Na tim trabakulima najčešće smo prevozili Raški ugljen, tj. ugljen iz luke "Bršica" u Raškom kanalu do Rijeke, te je tako započeo moj pomorski život.

Nakon par godina plovidbe na ovim trabakulima bio sam u pomorskoj školi u Bakru i dobio zvanje mladog strojara. Nakon toga plovio sam na brodovima Jadranske slobodne plovidbe iz Splita kao mladi strojar. Nakon toga sam pozvan na služenje vojnog roka u vojsku. Sa ovim brodovima obišao sam većinu luka Sredozemlja.

Po povratku iz vojske, nakon dvije godine služenja vojnog roka došao sam kući i upućen kao mladi strojar u brodogradilište "3.Maj" u Rijeci na novi brod koji se opremao do 500 tona nosivosti, a bio je to vodonosac po imenu "Izvor", te sam s ovim brodom plovio između Rijeke i Golog otoka. Tako sam proveo par godina na ovom brodu s kojim smo otoke snabdjevali vodom, jednu večer na rijeci, a jednu na otoku. Nakon par godina gledanja ovog zla na otoku (iako nisam bio zatvoren, niti sam zatvarao) konačno sam otišao u pomorsku kompaniju iz Umaga "Kvarnerska plovidba" i nastavio ploviti na brodovima ove kompanije, uglavnom u Sredozemlju. Nakon par godina plovidbe ukrcao sam se na brod "Istra" kao upravitelj stroja - to je manji brod koji pripada "Pomorskoj oblasti", viša instanca lučke kapetanije, uglavnom stacioniran u luci Rijeka.

Imao sam mogućnost studiranja, te sam završio ekonomski fakultet. Nakon toga sam radio u nekoliko pomorskih firmi, pomorskih agencija, itd., te sam nakon toga otišao u mirovinu.

Oduvijek sam bio okrenut pomorstvu. Napisao sam par članaka u novinama u Istri "Jurina i Frania", a 2002. godine napisao sam knjigu "Sveti Lovreč labinski i okolica" u kojoj sam nastojao opisati jugoistočnu labinštinu ( pomorsku ) - knjiga je bila na sajmu knjiga u Puli, te je bila izabrana i prikazana na sajmu knjiga u Leipzigu. Uvijek sam bio vezan za more i pomorstvo, tako da sam i sad napisao knjigu "Razvitak pomorstva na istočnoj obali Istre u drugoj polovici 19. i 20. stoljeća" ponukan posjetom Pomorske zbirke u Novigradu - Istra u vlasništvu Sergia Gobba, gdje sam vidio dosta lijepih eksponata, među ostalima i makete ratnih brodova austrougarske mornarice .

Kako sam znao i uvijek sam za njima žalio, za poginule pomorce u Prvom svjetskom, a naročito Drugom svjetskom ratu, kojih sam dosta i poznavao, pa sam si ja dao truda da to u ovoj mojoj knjizi i objavim. Počeo sam od bitke kod Visa 1866. godine, gdje su učestvovali i naši pomorci.

Nastojao sam opisati obje ekspedicije prema Sjevernom polu - Arktiku 1872. - 1874. brodom "Admiral Tegethoff", kao i drugu na otok Jan Mayen. U obje ekspedicije bilo je dosta naših ljudi "Kvarnerioli" kako su ih tada popularno zvali.